poniedziałek, 1 września 2014

Rozgrzewająca zupa dyniowa z imbirem i chili

Dynia, imbir, chilli! Zupa krem! To brzmi idealnie. 

Dynia to warzywo niskokaloryczne, ale kryjące w sobie mnóstwo wartości odżywczych. Doskonałe źródło beta-karotenu, witaminy B1, B2 i PP oraz składników mineralnych wapnia, potasu, fosforu, żelaza. Im intensywniej pomarańczowy miąższ tym więc beta-karotenu i wit. B2. Beta-karoten w organizmie przekształca się w wit. A, a ta z kolei przeciwdziała krzywicy u dzieci, wpływa na wzrok, poprawia również stan skóry. To piękne warzywo ma właściwości odkwaszające, moczopędne i żółciopędne, a dodatkowo przyspiesza przemianę materii. Dlatego też, może być spożywana praktycznie przez każdego, nawet najmłodsze dzieci. 
Zatem do dyni marsz i zachwyćmy się tym darem jesieni. :) 




Co potrzebujesz:
- dynię - ja użyłam 0,5kg
- imbir - ok. 3cm kawałek
- świeże chilli - ok 2 cm kawałek
- sól i pieprz
- łyżeczka oleju rzepakowego
- 1/2 małej cebuli
- wodę

Sposób przygotowania

1. Dynię umyj i obierz (używam obieraczki to ziemniaków- to dość wygodna wersja, pozwalająca sprawnie pozbyć się twardej skóry), wydrąż pestki i pokrój na mniejsze kawałki.
2. Cebulę drobno posiekaj, podsmaż na oleju i dorzuć dynię, delikatnie podlej wodą, by lekko się przypiekała, ale nie smażyła.
3. Po ok. 3-4 minutach, zalej dynię wrzącą wodą, tak  by tylko ją przykryć, dodać sól ok. 1/2 łyżeczki.
4. Na drobnej tarce zetrzyj imbir. Chilli pokrój w bardzo drobną kostkę. Ja dodałam początkowo połowę imbiru i Wam też tak radzę, by stopniowo wzmacniać zupę. Nie każdemu może przypaść do gustu mocno imbirowy smak.
5. Po dodaniu startego imbiru i chilli dynię gotowałam ok. 20min. Ale Wasza może potrzebować mniej lub trochę więcej czasu, to też będzie zależne od ilości. Musi gotować się miękkości. Po zestawieniu z palnika, chwilę odczekałam by zupa ostygła przed zmiksowaniem. Używając blendera warto odczekać, inaczej zawartość garnka może znaleźć się w całej kuchni. ;)
6. Po zmiksowaniu zupy, zagotuj ją by była ciepła, możesz ją teraz jeszcze doprawić. Ja dodałam pieprzu i jeszcze trochę imbiru.

Imbir działa cudownie rozgrzewająco, w połączeniu z ciepłą zupą krem z dyni, tworzy kompozycję idealną na jesienne popołudnia. Smacznego!






Dzień polskiej żywności 2014

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz